środa, 31 stycznia 2018

McGoris #70 - Relacje z obserwacji - Księżyc oraz Uran

Kilka nagrań i zdjęcie Księżyca, zrobionego w tym miesiącu.


Niestety tej zimy pogoda nas nie rozpieszcza. Dominują dni pochmurne, a gdy jest przejrzyście i ładnie to oczywiście świeci Księżyc.

Ale za to mogłem się chociaż nim nacieszyć. 24 i 25 stycznia miałem okazję pooglądać Księżyc przez mój teleskop (Synta 8" 203/1200). Stabilność atmosfery była niesamowita. Przy powiększeniu ponad 400x obraz był nadal ostry. Był to okres pierwszej kwadry - wtedy Księżyc jest najbardziej spektakularny. Kratery rzucają cienie, przez co są lepiej widoczne.

Podczas pełni Księżyc już nie jest taki ładny, nie ma cieni, mocno świeci, przez co oślepia.

Oto nagranie moim smartfonem przyłożonym do okularu. Powiększenie 480x (okular 5mm + barlow 2x) Przepiękne widoki. Widok na żywo był jeszcze piękniejszy!

Koniecznie włącz HD :)

Następnego dnia także był świetny seeing oraz odsłoniły się księżycowe Apeniny,  łańcuch górski wraz z trzema obok nich pięknymi kraterami.

 Koniecznie włącz HD :)

 Przepiękne widoki. Jednak kamerka ze smartfona nie odda w pełni widoków na żywo.


Oraz mogłem podziwiać jeszcze jedną rzecz - miejsce lądowania Apollo 15. Znakomicie był także widoczny w pobliżu spore koryto oraz mały kraterek, które służą za wskazówkę miejsca. Zrobiłem screenshota najlepszej klatki, gdzie doskonale jest owe koryto widoczne. Telefonem słabo widać, jednak gołym okiem była znacznie wyraźniejsze.

W czerwonej ramce jest powiększony fragment z mojego filmiku, a w zielonej znalezione zdjęcie tego obszaru. W białym kółku zaznaczone jest miejsce lądowania Apollo 15.
To koryto ma gdzieś grubość ok. 1,5 km. Najmniejsze kratery widoczne przez teleskop 8", przy idealnym seeingu jako maleńkie kropki, mają średnicę nawet mniejszą niż 1 km.

Jeszcze załączę wam filmik, w którym nagrałem planetę Uran. Także podczas bardzo dobrej stabilności atmosfery. Widocznya była niewielka, cyjankowa tarczka planety.


Na koniec rzucę jeszcze Saturna nagranego w sierpniu :)




Jeżeli wam się podobało, to udostępniajcie, piszcie w komentarzach. Pozdrawiam, McGoris :)

Zapraszam także do polubienia strony na Facebooku: facebook.com/mcastronomia

5 komentarzy:

  1. Nagrania powinny być w 1080p
    Powinna być włączona stabilizacja obrazu na YT
    Obiektyw musi być super czysty
    Światła nie przesuwaj

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nagrywałem kamerką ze smartfona gdzie jest 720p, a obraz się trzęsie, gdyż przy 480x utrzymanie tego jest naprawdę trudne. A jak chodzi o brudy na okularze to za nic nie mogę je zlokalizować. Normalnie gołym okiem ich nie widzę.

      Usuń
  2. Moim zdaniem wyszlo super. Swietny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne nagranie. BOŻE! Jakie te planety są piękne!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłem sobie niedawno adapter do smartfona. Teraz nie będzie trzęsło obrazem. Postaram się nagrać koniecznie Marsa, Jowisza, Saturna i Urana.

      Usuń