poniedziałek, 15 maja 2017

McGoris #52 - Supernowa w galaktyce NGC 6946

Przedwczoraj zaobserwowano jasną "gwiazdę" na tle galaktyki Fajerwerki (NGC 6946).


Przedwczoraj odkryto supernową w ciekawej galaktyce NGC 6946 zwaną również Fajerwerkami.
Zaobserwował ją niejaki Patrick Wiggins. Obiekt został potwierdzony również przez kilku obserwatorów nocnego nieba.

źródło: http://scan.sai.msu.ru/~denis/SN/PSN-in-NGC6946-20170514-T24-DSS-anim.gif


Supernowa jest w zasięgu amatorskich teleskopów - źródła podają, że ma obecnie ok. 12 mag, więc jest on możliwy do zaobserwowania w dobrych warunkach w większym teleskopie od 8" wzwyż.

Samą galaktykę ciężko zaobserwować - ma bardzo małą jasność powierzchniową i ciężko ją odróżnić od tła. Galaktyka jest przymglona przez pył Drogi Mlecznej. Wczoraj byłem na obserwacjach, próbowałem ją ustrzelić. Ciężko mi ustalić czy ją widziałem, gdyż na tle tej galaktyki widziałem kilka gwiazd. Możliwe, że ją zaobserwowałem, albo i też nie.

NGC 6946 jest to jedna z galaktyk, w której zaobserwowano dotychczas najwięcej supernowych. Było już ich 9 : SN 1917A, SN 1939C, SN 1948B, SN 1968D, SN 1969P, SN 1980K, SN 2002hh, SN 2004et i SN 2008S. (Nie chciałbym tam mieszkać :D)

Nie wiadomo czy supernowa zdąży jeszcze pojaśnieć, czy wraz z upływem czasu jasność zacznie maleć.


Jeśli posiadasz spory teleskop i masz ciemne niebo, spróbuj ją upolować i daj znać jak poszło :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz