czwartek, 21 czerwca 2018

McGoris #84 - Moja kolekcja zdjęć - planety

Moja kolekcja filmików i zdjęć zrobionych smartfonem podłączonym do okularu teleskopu.



Całkiem niedawno kupiłem sobie adapter do smartfona, który można podłączyć do teleskopu. Daje on tyle, że nie trzęsie obrazem jak na moich wcześniejszych filmikach. Dzięki temu klatki nie są poruszone i mogę je np. zestackować i obrobić.

Jednym z problemów nagrywania smartfonem jest brak manualnego sterowania ekspozycją. Normalnie to obraz planety jest bardzo prześwietlony i zamiast Jowisza widzimy wielką, jasną kulę.
Mało telefonów posiada taką funkcję, a jeśli nie to trzeba zainstalować jakąś płatną aplikację do kamery/aparatu. Jedynie pozostaje mi sztuczka z lampą błyskową, gdzie włączam ją, po czym telefon skraca swoją ekspozycję przez co obraz jest ciemniejszy. (Jeszcze w opcjach musiałem włączyć opcję: zablokuj ekspozycję). Korzystam z aplikacji Cinema FV-5 do kamery.

Najpierw nagrywam planetę, po czym robię zdjęcie, stackując najlepsze klatki z filmiku.


1. Mars.

Marsa nakręciłem dopiero wczoraj(20.06.2018). Był on bardzo nisko nad horyzontem a dodatkowo na Marsie jest burza piaskowa, przez którą Mars jest "zamglony".


A poniżej przedstawiam zestackowane zdjęcie z ok. 20-30 najlepszych klatek z filmiku:


Mars, 20.06.2018r.

Czekam na Wielką Opozycję Marsa pod koniec lipca, tarcza planety jeszcze urośnie, będzie większa i może ta burza przejdzie, to będę w stanie zarejestrować jakieś szczegóły na powierzchni planety.




2. Jowisz

Największa planeta Układu Słonecznego. Pięknie prezentuje się w teleskopie. Na nagraniu widać dwa brązowe pasy zwrotnikowe oraz Wielką Czerwoną Plamę. Warunki średnio-dobre. Oto nagranie z 12.06.2018r.



A tutaj stack z kilkudziesięciu najlepszych klatek z filmu:


Jowisz - 12.06.2018r.

Zrobiłem kilka filmików Jowisza, jeden zrobiłem też z tranzytem księżyców. Oto zdjęcie tranzytu Europy z 30 maja. Widać maleńki cień księzyca jako małą kropkę nad górnym pasem zwrotnikowym.


Jowisz - 30.05.2018r. warunki dobre.
Bardzo ładny tranzyt Ganimedesa udało mi się uchwycić 7 maja. Widać było cień księżyca, oraz obok niego sam księżyc.


Jowisz, tranzyt Ganimedesa - 07.05.2018r.



3. Saturn

Saturn też świeżo upieczony, bo z wczoraj (21.06.2018r.). Jowisz i Saturn póki co najlepiej mi wyszły. Teraz Saturn jest w opozycji (najbliżej Ziemi), dzięki czemu jest dość spory. Oto nagranie:


A poniżej stack z 40 najlepszych klatek:


Saturn, 20.06.2018r.

4. Uran

Udało mi się nagrać nawet Urana. Widoczny jako niewielka jasnocyjankowa tarczka. Nagranie jest z zimy, z grudnia poprzedniego roku.




To jeszcze czasy, jak nie miałem adaptera i nagrywałem "z ręki", przez co się rusza.




A na deser - cała moja kolekcja:


Od lewej: Wenus, Mars, Jowisz, Saturn i Uran. Brakuje tylko Merkurego i Neptuna.
Merkury nie dość, że jest rzadko widoczny, to nisko nad horyzontem, przez co strasznie faluje. Neptun jest malutki i dość mało jasny, nie wiem czy uda mi się go nagrać.

Trzeba jeszcze trafić na stabilną atmosferę. A warunki bardzo dobre, kiedy jest całkowita żyleta, trafiają się parę razy w roku.

Ale jak na smartfona, to z efektów jestem zadowolony :)


Jeśli wam się podobało, to udostępniajcie, zostawcie jakiś komentarz, zadawajcie swoje pytania. Pozdrawiam, McGoris :)


ZOBACZ TEŻ:

Relacje z obserwacji - Księżyc oraz Uran.
Relacje z obserwacji - Grudzień - rój geminidów.
Relacje z obserwacji - wiosenne galaktyki.

Zapraszam także na mojego bloga z moimi zdjęciami krajobrazów i przyrody:

mcphotografia.blogspot.com



3 komentarze:

  1. Mam od 2 tygodni Syntę 8. Chciałbym kupić do niej barlow'a x2 lub x3. Polecasz? Dużo stracę na jakości? Chodzi mi przede wszystkim o obserwacje planet (Mars, Saturn, Jowisz). Za soczewkę chciałbym dać około 200 zł. A blog świetny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do obserwacji wizualnych to bardziej zalecam kupno krótkoogniskowego okularu np. 6mm bądź 4mm. Nie zapominaj też o seeingu, który potrafi sporo namieszać.

      Usuń